Een maand later... Un mois plus tard - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu Een maand later... Un mois plus tard - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu

Een maand later... Un mois plus tard

Door: Gorgny

Blijf op de hoogte en volg Floor

05 December 2015 | Frankrijk, Ressons-le-Long

En toen waren we plotseling al weer een maand verder.... Niet dat er niets gebeurd is in de tussentijd, maar geen tijd om iets op het blog te schrijven.

Wat hebben we onder andere gedaan?

Vooral heel veel nadenkwerk en onderzoek:

- contract met de aannemer getekend en voorschot betaald (hier betaal je in de regel 30 % van het bedrag vooraf, en in dit geval zelfs 40 %); gek idee dat je al zoveel betaald en er pas over twee maanden iets voor terug ziet.

- vergelijkende offertes gevraagd voor de dakramen

- offerte ontvangen de loodgieter: onwijs duur. Dus gaan we het gewoon zelf proberen met de "multicouche" buizen uit dit filmpje van Leroy-Merlin:

Volgens het filmpje is het van beginners niveau..... Maar we gaan het toch maar even samen met papa Gijs proberen in de kerstvakantie.Je hoeft alleen de juiste tang te kopen. Die is wel heel duur, maar niets in vergelijking met de kosten van een loodgieter.

- offerte ontvangen voor de vloer van de woonkamer: het maken van betonnen balken waar dan houten balken overheen komen met een genageld parket bleek veel te duur, dus op zoek naar andere oplossingen. We willen nu proberen om toch een betonvloertje in de toekomstige huiskamer te storten, daar het gewelf in te "verdrinken", zodat er op het hoogste punt bijna geen cement bovenop het al hoge gewelf komt. Voor alsnog lijkt dat te kunnen, maar kreeg er niet een echt heel duidelijk antwoord over van het vloerenbedrijf. Over de betonvloer kan dan isolatie (niet zeker dat het dan nog zinnig is om er kurk in te stoppen) en ofwel leggen we houten balkjes op het cement (met isolatie ertussen) en nagelen we toch ons parket, ofwel er moet een OSB of CTBS (soort spaanplaat?) overheen om de druk te verdelen voordat we zwevend parket kunnen leggen. Op dit moment (5 december) denken we dat we genageld massief toch echt veel mooier vinden en zo kunnen we ook 16 mm hoogte besparen omdat er geen OSB tussen hoeft.

- nagedacht over de keuken vloer: ophogen om ooit ook de gang te kunnen isoleren of fermacell vloerplaten gebruiken om niet op te hogen en dan in de gang doortegelen ? Uiteindelijk gaan we waarschijnlijk voor die laatste optie.

- nagedacht over de trap: met draai, zonder draai, de ene richting, de andere richting... we zijn er nog niet helemaal over uit

- bedacht dat we de badkamer boven toch onmiddellijk willen aanpakken en egaliseren met vermaspha op het moment dat dat op de hele bovenverdieping aangebracht wordt

Maar er was ook nog wel wat actie:

- gipsplaten en piepschuim isolatie van de muur gesloopt (meerdere dagen mee bezig geweest) en klodders lijm van de muur geklopt met bijtel en hamer. Jeetje, wat krijg je daar spierpijn van in je handen. Zo'n hamer is zwaar !

- blaadjes geharkt (hele middag en maar de helft van de tuin gedaan) maar het gras niet meer kunnen maaien omdat het begin te regenen

- takjes van de heg op andere plek in de grond gestoken in de hoop dat ze wortel schieten en de heg voortzetten

- de bouten van de inzet haard losgeschroefd, maar hij kan er pas uit als we de buis doorzagen. Dat staat voor morgen op het programma

- het hout (met loodverf) van de schouw gesloopt; Sylvain sloeg daarbij met een hamer op zijn vinger en moest door de buurvrouw verpleegd worden. Maar alles is goedgekomen.

- het zandstraal apparaat gereserveerd om de plafondbalken te zandstralen: dat moet a.s. woensdag gebeuren

En vandaag zijn we naar de fabriek geweest die nog ambachtelijke terracotta tegeltjes maakt om te kijken of wat we op internet hadden uitgekozen echt was wat we wouden. Dus wij in 1u50 naar Saint-Samson-la-Potterie getuft om naar tegeltjes te gaan kijken.

Alleen de fabriek was al heel bijzonder. Al sinds 1800 aan het werk en de jongeman die ons rondleidde is de derde uit een familie van tegelbakkers.

De tegels voldeden helemaal aan onze verwachting! Ze zijn twee keer zo duur als gewone tegels, maar 10x zo mooi! Dus echt de moeite waard. En we hebben tijdens onze huizenjacht zo veel verbouwde huizen gezien waarvan we de tegels lelijk vonden dat we ons realiseren dat investeren in een mooie vloer echt heel belangrijk is.

Het moeten dus de Mercatel tegels van 15cm x 15cm worden met kleine voeg (max 0,5 cm) en wit gevoegd.

Verder hebben we gekeken naar de kleismeersels die je op de muur kunt doen ipv stucwerk. Hadden we al eerder over nagedacht maar we waren bang dat het te veel op een pizzeria zou lijken of dat het te duur zou zijn. Maar het blijkt er heel goed uit te zien: gewoon mooi glad, of je kunt er hennep vezeltjes doordoen (als je huis dan afbrandt komen alle hangjongeren van de streek de rook inademen ;-) ). Je kunt het prima zelf doen, dus geen stukadoor bij nodig en je kunt het altijd weer nat maken en overdoen. Bovendien blijkt het heel goed vochtregulerend te zijn. Dus zeer aan te raden voor keuken en badkamer. Je kunt het zelfs ipv tegels in de badkamer gebruiken! Alleen waar echt water op gespoten wordt, zoals in de douche, kan het niet. Ander voordeel: als je krast, spons erover en weg is de kras.

Hier wat uitleg en ook videootjes: http://www.carrelages-de-st-samson.com/enduit-de-terre-decoration.html

Over de badkamer gesproken: de Mercatel tegeltjes zijn ook bij uitstek geschikt voor gebruik in badkamer, want van nature antislip. Ze worden veel gebruikt in spas en saunas. Misschien zelfs de douche mee betegelen?

Wordt vervolgd..........

--------------------------------------

Résumé pour les francophones

Nous avons beaucoup réfléchis ce mois passé au sujet des sols, l'escalier, la plomberie, etc.

Nous avons enlevé le placo et l'isolation polystyrène du rez de chaussée, dévissé l'insert (nous allons l'enlever demain) et réservé la sableuse pour sabler les poutres.

Le devis du plombier étant un vrai choc, nous avons décidé de faire nous même notre plomberie et notre réseau de chauffage avec le système "tube multicouches", accessible aux débutants selon Leroy-Merlin:

Mais nous allons toutefois le faire avec l'aide du papa de Floor pendant les vacances de Noël.

Aujourd'hui nous avons visitié l'usine de St Samson La Potterie pour voir les tomettes choisies en-ligne en vrai. Coup de coeur confirmé pour les Mercatel 15x15:

Nous avons également découvert l'argile à mettre sur les murs. Bon marché (seulement 7,20 € le m2), facile à mettre en oeuvre et en plus ça marche super bien dans les cuisines et salles de bain car ça règle très bien l'humidité. Au point où on pourra casser le carrelage moche de la salle de bains et mettre ça à la place.

Voir ici pour les explications et des vidéos: http://www.carrelages-de-st-samson.com/enduit-de-terre-decoration.html

à suivre...

• 06 December 2015 - 17:22

Katrien Dankers :

Nou Floor jullie hebben inderdaad niet stilgezeten. Lon en ik zijn net terug uit Utrecht. Leif is vandaag 4 geworden. Sinterklaas vorige week al gevierd. Bij Janske wordt morgen begonnen met de verbouwing van de garage. Wordt half kantoorruimte. Weer een hoop lundia rekken hier in de opslag.Misschien nog eens voor jullie kelders. Maar eerst de verbouwing bij jullie. Lon zit alweer te denken. Filmpje over de sanitair aansluiting bekeken. Moet te doen zijn, zeker voor de familie leden die al eens gebouwd /verbouwd hebben. Jullie horen nog van ons.
    Katrien
Floor

Dagboek van de verbouwing. Journal des travaux.

Actief sinds 26 Okt. 2015