Werkvakantie / Emploi-vacances - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu Werkvakantie / Emploi-vacances - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu

Werkvakantie / Emploi-vacances

Blijf op de hoogte en volg Floor

28 Februari 2017 | Frankrijk, Ressons-le-Long

Version française en bas.
-------------------------
Dag allemaal,

Tijd voor een upate, want de afgelopen twee weken was het hier vakantie en hebben Sylvain en de klusteams uit Vorden en Nuenen weer flink de handen uit de mouwen gestoken. Ikzelf kan niet zo veel meer met mijn dikke buik.

De eerste week waren Leon en Katrien een paar dagen hier. In tegenstelling tot de maanden daarvoor ging alles voor de wind en werd er een Ikea kast in elkaar gezet om de stoppenkast van de keuken in te verstoppen, werden er planken boven het aanrecht gemaakt, een passtuk tussen de badkamerkast en de muur, plinten onder de keukenmeubels en zelfs nog kroonlijsten.

De tweede week was het de beurt aan Gijs en Monique. Ons geluk raakte een beetje op en het was weer eens het oude vertrouwde verhaal van "soms zit het mee, soms zit het tegen". Gijs hing zonder blikken of blozen een nieuwe telefoonkabel aan de centraaldoos op de gevel en boorde die door de façade heen zodat hij nu wel in op onze overloop/kantoor uitkomt. Vervolgens werd er "even" een betonvloertje gegoten in de bijkeuken om het gat van de vroegere douche op te vullen en ondertussen kluste Monique verder aan de lambrisering. Sylvain zag zelfs nog kans om de isolatie van de muren van de woonkamer af te maken en samen met Gijs hing hij nog een paar lampen op in de keuken.

Dat zat dus allemaal mee... wat niet meezat was het aanleggen van een verwarmingscircuit naar de badkamer. Daarvoor moesten een paar koperen buizen verlengd worden tot het plafond om vervolgens over te gaan naar multicouche. Maar één van de soldeerkoppelingen wilde maar niet lukken. Iedere keer weer moesten we de leiding in de kelder losschroeven om 'm leeg te laten lopen, de koppeling op nieuw solderen, weer proberen en weer mis. De koppelstukken en uiteinden van de buis gingen kapot bij het lossolderen, wij weer naar de Bricoman heen en weer, een nieuw stuk buis gezaagd, toen dus twee koppelstukken solderen... Lag het aan de buis die we hergebruikten? We zullen het wel nooit weten. En omdat dat natuurlijk nog niet genoeg was ging het handvat van onze houtkachel - waar we op rekenden omdat de hele CV eraf moest voor deze operatie - stuk, waardoor we het deurtje niet meer open kregen en we dus niet eens een vuurtje konden stoken om het huis te verwarmen. Gelukkig bleek onze isolatie zeer efficient en werd het nooit kouder dan 17,5 graad, temperatuur waarbij het huis toch behaaglijk bleek.

Maar, ook zoals gebruikelijk won de aanhouder dan toch en op zaterdagavond rond 19u ging het dan eindelijk goed! Nu hebben we heerlijk centrale verwarming in de badkamer. Het toekomstig kleinkind is zijn toekomstige opa nu al dankbaar, en de toekomstige ouders genieten ervan dat ze zich nu zonder bibberen kunnen afdrogen na een douche.

Wordt vervolgd....

-------------------------------------
Bonjour à toutes et à tous,

Deux semaines de vacances viennent de s'écouler et il est temps pour une petite mise à jour.

Nous avons eu le soutien de nos deux fidèles équipes néerlandaises. La première semaine mon oncle Leon et ma tante Katrien sont venu nous aider quelques jours et la deuxième semaine mes parents sont venus nous prêter main forte.

La première semaine, la chance nous souriait et tout allait tout seul. Ainsi nous avons monté des meubles Ikea pour cacher le tableau électrique du couloir, posé le "fileur" de l'armoire de salle de bain, fait les plinthes et les corniches des meubles de cuisine et fixé des étagères dans la cuisine.

La deuxième semaine c'était le retour de l'habituel "parfois ça marche, parfois ça marche pas".

D'abord, tout allait bien. Gijs a raccordé une nouvelle ligne téléphonique à la "boite" d'arrivée sur la façade, a percé un trou derrière la prise téléphonique déjà prévu et internet arrive donc enfin à l'endroit souhaité: le palier/bureau. Monique a continué le lambris du couloir et fait des finitions dans la cuisine. Gijs et Sylvain ont comblé le trou de l'ancienne douche dans la buanderie avec une chape de ragréage et accroché des lampes dans la cuisine et Sylvain a terminé l'isolation du salon.

Par contre, la chance nous a quitté quand il s'agissait de rallonger le circuit de chauffage jusque dans la salle de bains à l'étage. Pour ce faire, il nous fallait rallonger des tuyaux de cuivre et nous n'arrivions pas à faire la soudure d'un des deux tuyaux. Nous l'avons refait presque une dizaine de fois. À chaque fois il a fallu vider à nouveau le circuit avant d'essayer de réparer la fuite et recommencer les tests. Et comme un malheur ne vient jamais seul, la poignée de la porte de notre poêle à bois, sur lequel nous comptions pour chauffer la maison pendant ce temps-là, s'était cassé et nous n'arrivions plus à ouvrir la porte. Heureusement, l'isolation de la maison s'est avéré efficace, car la température n'est jamais descendu en dessous de 17,5 degrés, température encore confortable. Enfin, vers 19h alors que nous avions commencé les premiers essais avant midi, nous avons réussi ! Nous avons donc désormais du chauffage dans la salle de bain et le futur bébé est déjà reconnaissant envers son futur papi. Et les futurs parents sont bien contents de pouvoir s'essuyer après la douche sans grelotter.

à suivre...

Floor

Dagboek van de verbouwing. Journal des travaux.

Actief sinds 26 Okt. 2015