Verbouwing week 2- Travaux 2e semaine - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu Verbouwing week 2- Travaux 2e semaine - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu

Verbouwing week 2- Travaux 2e semaine

Door: Gorgny

Blijf op de hoogte en volg Floor

01 November 2015 | Frankrijk, Ressons-le-Long

Deze week heeft Sylvain meestal in zijn eentje gewerkt want ik was hard bezig met meer dan 200 proefwerken nakijken en nieuwe lessenreeksen voorbereiden.

Hij heeft:

- met de geleende kangoeroe en metaalkniptang van de aannemer de rest van de gewapende vloer eruit gebikt; gelukkig kwam zijn vader even helpen om het puin naar buiten te dragen
- de zwaluwnesten en poep verwijdert (helaas blijkt het PVC raam waar een nest opzat blijvend geel te zijn verkleurd)
- verwarmingsbuizen in de kelder geïsoleerd
- weer een lading troep naar de stort gebracht
- de kelders opgeruimd

Op donderdagavond hadden we een afspraak met de aannemer en de timmerman die de ramen zal plaatsen. De timmerman kwam wat eerder om maten op te nemen en riep uit "Hebben jullie dat allemaal in 1,5 week gedaan?! Ik ga jullie aannemen!" Toen hebben we toch maar opgebiecht dat we niet alleen waren en dat vele handen veel werk kunnen verzetten.

Verder hebben we klustijdschriften gelezen over elektriciteit en loodgieten, want de offerte van de verwarmingsman (verlengen van buizen, extra radiatoren) was flink gepeperd. Toch maar zelf doen dan met koper of van die nieuwe buizen van aluminium met plastic aan de binnen en buitenkant? We zijn er nog niet helemaal over uit. Ook over de isolatie zijn we nog aan het piekeren. Het blijkt moeilijk om een duidelijke offerte voor cellulose watten te krijgen. Komt erop neer dat we zelf de grondstof moeten kopen, de machine moeten huren en de professional die we benaderd hebben dan voor 400 €/dag wel langs wil komen om ons uit te leggen hoe het moet en te helpen dat we alle kleine hoekjes goed raken.

Vanmiddag hebben we de radiator in de keuken eraf gehaald om de gipsplaten met piepschuim die tegen de zuidmuur zitten eraf te kunnen slopen. Volgens de site van Leroy Merlin was dat een klus die beginners kunnen doen, dus met de handleiding gingen wij aan de slag:

Het eraf halen ging goed. Het speciale zeshoekige sleuteltje wat we niet hadden bleek maar zo klein te hoeven zijn dat een Ikea-meubel-inelkaarschroef-sleuteltje goed genoeg was. Water eruit in teiltje, en klaar was kees.

Vervolgens met de decoupeerzaag het "placo" te lijf. Toen dat eraf kwam bleek dat de PVC ramen er op een erg barbaarse manier in zijn gezet. De schroef die de muur in is gezet komt er zo ongeveer meteen weer uit. Ze zijn compleet zichtbaar!

Verder kan ik nog zegen dat we hebben een heleboel gereedschap te leen hebben maar dat het gebruiken ervan nog niet zo gemakkelijk is. We krijgen de zagen niet aan de praat (beschermkap blijft ervoor zitten en je kunt niet zelf de zaag vasthouden en de kap aan de kant doen), boormachine krijgen we niet in elkaar gezet... Uiteindelijk is Sylvain dus vandaag bij zijn ouders de klopboormachine gaan lenen.

De bedoeling was om de radiator weer terug te hangen om zo het huis te kunnen verwarmen (anders moeten we elektrische radiatoren gaan regelen), dus Sylvain had al weer balkjes op de muur geschroefd om de ophang haken op te bevestigen zodat zie op dezelfde afstand kwamen als ze hadden gezeten, maar toen bleek dat we niet de goede schroeven hadden. Het geheel hing erg gammel aan de muur (net in een voeg geschroefd waarschijnlijk) en onze magen begonnen te rammelen. Dus hebben we de boel de boel gelaten en wordt vervolgd dus....

En toen bedacht ik dat als de vloer 7 cm omhoog gaat, de bestaande buizen de vloer raken, of zelfs erin komen te zitten. Dus misschien moeten we sowieso alle buizen opnieuw plaatsen en hoeven ze zo ook niet door de isolatie te lopen. Dus is het misschien niet zo zinvol om de radiatoren terug te hangen en kunnen we misschien beter toch elektrische kacheltjes proberen te lenen....

Dat was het weer voor deze week

groeten Floor

• 02 November 2015 - 08:48

Monique:

Hi Floor en Sylvain,

Wat geweldig dat Sylvain dat bijna allemaal in zijn 1tje heeft gedaan! Werkelijk geweldig. Moet je eens globaal uitrekenen wat hij allemaal in deze week bespaard heeft!

Ik vind het ook fantastisch dat hij zelf wil gaan zandstralen. Dan wordt het een echt mooi opgeknapt authentiek huis.

Monique
Floor

Dagboek van de verbouwing. Journal des travaux.

Actief sinds 26 Okt. 2015