Loopgraven / Tranchées - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu Loopgraven / Tranchées - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu

Loopgraven / Tranchées

Door: Gorgny

Blijf op de hoogte en volg Floor

05 April 2016 | Frankrijk, Ressons-le-Long

(français en bas)

Dit weekend dachten we eventjes de elektra onder de grond te leggen in voorbereiding van de werkzaamheden aan de vloer die later deze week zullen volgen. Inmiddels zijn we al 3 dagen bezig en ons huis lijkt wel op een slagveld uit WO-I. De buizen voor de stopcontacten leggen was niet zo moeilijk. Vooral omdat je tegenwoordig tot 12 stopcontacten op een stop mag zetten en je telkens vanuit een stopcontact door kunt naar een volgend. In de huiskamer hebben we daarom een heleboel kabels eruit gesloopt omdat ze daar telkens vanuit een verdeel doos met een hele kabel naar het volgende stopcontact gingen. Dat hebben we dus behoorlijk uitgedund en "en passant" even de draden voor de elektrische radiatoren die er niet meer zijn eruit gehaald.

De eindstreep leek in zicht, maar toen bedachten we dat we verschillende lichtcircuits wilden en liefst ook nog met hotelschakelaars en dergelijke en toen werd het plotseling heel veel ingewikkelder. Sylvain observeerde nauwkeurig wat we uit elkaar hadden gesloopt, zocht op internet en sloeg daarna aan het tekenen met de kleurpotloodjes die we ooit kregen in de TGV naar Turijn die uren vertraging had opgelopen doordat de voorgaande trein was blijven steken in de tunnel. Rode draden, blauwe draden, groene draden (aarde), paarse draden, oranje draden... het hele doosje moest eraan geloven.

Vervolgens moesten we toch eens goed bekijken wat er door de gang allemaal naar de bijkeuken ging en wat er wel en niet moest blijven. Uiteindelijk hebben we de hele boel losgemaakt in de verdeeldoos in de bijkeuken en bijna alle draden (op multi-hotelschakel-lichtcircuit na) eruit gesloopt, bij de stoppenkast afgeknipt en dominootjes erop gezet.

Uiteindelijk weer pas om 20u naar huis en dus vanavond maar langs de kebabzaak gereden.

Vanavond is Sylvain de tekeningen weer op nieuw aan het maken na weer het een en ander op internet te hebben opgezocht. Hij is inmiddels een volleerde elektricien en morgenochtend hopen we dan eindelijk toch echt langs de bouwmarkt te rijden om meters bontgekleurde kabels in te slaan. De 100 m alvast gevulde kabel voor de lampen zullen we uiteindelijk nauwelijks gebruiken...

Het duurt dus allemaal wat langer dan verwacht, maar aangezien dat ook het geval blijkt voor de leveringen van de bouwmaterialen (uiterlijk vrijdagmorgen om 8u geleverd is mij nu beloofd) hebben we een dagje extra om het allemaal goed onder de grond te krijgen en er met de gazon-aandruk-roller van de buren overheen te rollen om het aan te stampen. (Als we dat ding tenminste de trap op krijgen...)

Wordt vervolgd...

-----
Le week-end passé nous pensions passer les gaines d'électricité dans le sol. Ça fait maintenant 3 jours que nous y travaillons, la maison ressemble à un champs de bataille de la première guerre mondiale et ce n'est pas fini. Les circuits de prises de courant n'était encore pas trop dur à réaliser et nous avons profité des nouvelles normes (12 prises sur une ligne) pour faire le grand ménage de câbles superflus dans le salon.

Mais alors que nous sentions déjà l'écurie, nous avons découvert que le circuit de lumière était bien moins simple à imaginer. Surtout qu'il y a des va-et-vient à réaliser. Sylvain s'est donc mis à dessiner. Heureusement il nous restait un paquet de crayons de couleur gracieusement offert par la SNCF lorsque nous étions coincé pendant des heures dans un TGV à destination de Turin. Car pour imaginer des circuits de lumière il faut des fils rouges, bleues, verts, orange, violet... Et bien sûr à chaque fois que nous pensions avancer, d'autres questions nous sommes venus et après un peu de recherche sur internet nous avons découvert qu'il fallait encore faire différemment. Sylvain est donc en train de refaire encore une fois son dessin et nous espérons enfin pouvoir aller faire les courses chez Mr Bricolage demain matin. Malheureusement les 100 m de gaine pré-câblé pour la lumière (et déjà entamé) ne nous servira que peu et nous allons remplir notre caddie de mètres et mètres de câbles non-gainés et de gaines vides.

Nous avons aussi repéré tous les câbles de la buanderie et les avons détaché de ce qui passait dans le couloir. Ensuite nous avons coupé les fils proche du tableau électrique et mis des dominos afin de pouvoir remettre le courant, puis mesuré et enroulé les câbles en espérant les réutiliser. Il n'y a pas de petites économies... surtout que nous avons payé une maison *avec* électricité et que nous avons tout démonté au rez-de-chaussé.

Bref, tout prend plus de temps que prévu. Mais comme nos livraisons de matériaux nécessaire pour pouvoir nous occuper des sols de l'étage et du rez-de-chaussé sont également en retard (maintenant promis au plus tard pour vendredi matin à 8h), nous aurons 1 jour de plus pour terminer l'électricité, refermer les tranchées et passer le rouleau à gazon des voisins sur le sable afin de le tasser.... c'est-à-dire, si nous arrivons à le monter dans la maison !

Affaire à suivre...

Floor

Dagboek van de verbouwing. Journal des travaux.

Actief sinds 26 Okt. 2015