Ramen en loodgieten / Fenêtres et plomberie - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu Ramen en loodgieten / Fenêtres et plomberie - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu

Ramen en loodgieten / Fenêtres et plomberie

Door: Gorgny

Blijf op de hoogte en volg Floor

15 Februari 2016 | Frankrijk, Ressons-le-Long

We hebben ramen ! Zie foto's op de blog. Morgen moeten ze nog het schuim weg komen snijden. De klinken moeten nog vervangen door mooiere, maar dat doen we als we klaar zijn met het "vieze" deel van de verbouwing.

De dakramen aan de noordkant zitten er sinds vrijdag ook in. Het zat aan die kant iets meer mee en ze kregen de twee er in één dag in. Terwijl de dakdekkers op het dak bezig waren en wij achterin de tuin de composthoop stonden te inspecteren hoorden we plotseling een enorme explosie aan de andere kant van de vallei, gevolgd door flinke rookontwikkeling. De volgende dag in de krant:

Sylvain en ik zijn vooral met loodgieten bezig. De waterleiding naar de badkamer is af. Nu nog de buizen in de muur vastmaken voor de douche. We hebben voor het eerst de "sertir"-tang gebruikt. Verder moeten er voordat de vermaspha gestort kan worden pijpjes door de vloer gestoken worden waar de verwarmingsbuizen omhoog moeten komen. En dat bleek nog veel denkwerk. We wilden graag links en rechts van de radiator een pijpje omhoog steken zodat het water er aan de ene kant in en aan de andere kant uit kan. Maar dan moet je wel de afmetingen van je radiator kennen, en die weten we niet. Dus uiteindelijk maar twee gaten naast elkaar geboord en dan kan er buis onder de radiator door naar de ander kant (dat wordt meestal gedaan), óf we kopen het soort radiator waar in en uitgang aan dezelfde kant mogen zitten. Door al dat denkwerk schiet het allemaal niet zo hard op.

Gisteren hebben we ook een verwoede poging gedaan om een verloopstuk van koper naar multicouche op het pijpje dat naar de buitenkraan gaat te solderen.... uiteindelijk zat er te veel tin op en kon het geheel niet meer in elkaar geschroefd. Vanochtend gesoldeerd en ringetje geprobeerd schoon te schuren, maar het mocht niet baten. Aan het eind van de middag waren we in de bouwmarkt om dan maar een knelkoppeling te kopen.... en toen bleek dat we een knelkoppeling hadden! Dat ringetje moest helemaal niet vastgesoldeerd worden! Dus uiteindelijk een zakje met nieuwe ringetjes gekocht om het ringetje te vervangen. Maar aangezien het geen gelaste verbinding is gaan we wel het koperen pijpje vervangen door een langer, zodat het zeker uit isolatie zal steken.

Vanmiddag zijn we begonnen met de afvoer van de badkamer. Het worden hoeken van 67 graden om zeker te zijn dat het verval genoeg is. De verkoper raadde ons af om rechte hoeken te nemen want stel je voor dat het niet genoeg afloopt. We namen ook een 2m lange buis van 100 mm diameter mee.... en toen deden we de ontdekking van de eeuw: "Hé," zei Sylvain, "hij is dikker aan de ene kant dan aan de andere kant!". Want zo bleek: die buizen hebben een mannetjes en vrouwtjes kant ! Dus de éne vrouwtje-vrouwtje hoek maar vervangen door een mannetje-vrouwtje. Maar als je ze van 1m koopt dan zijn ze mannetje mannetje. En als je een dop koopt om erop te zetten dan past die niet want die is mannetje. Dus dan moet je eerst een vrouwtje-vrouwtje mof... of een vrouwtjes uiteinde van je buis Hoe verzinnen ze het allemaal!

Verder zijn we er nog niet uit of we wel of niet twee ontluchtingsgaten voor de keuken moeten maken. Officieel moet je als je op gas kookt een laag gat en een hoog gat hebben. Maar de aannemer vind dat zonde van de verwarming omdat er permanent warme lucht weglekt. De timmerman van vandaag vond het absoluut noodzakelijk, want stel je voor dat je gasvlam uitwaait en het gas wel blijft lopen! Bovendien vreest hij dat ze je gas niet meer willen aansluiten als je niet aan de voorwaarden voldoet.

Morgen komt vriend Greg om met ons een plan te maken voor de elektra. En de dagen daarna moeten we de trap en een deel van de overloop eruit slopen zodat de timmerman volgende week het trapgat kan veranderen.

wordt vervolgd

Floor
-------------------------------

En français: nous avons des fenêtres et des vélux. Voir photos sur le blog.

Entretemps Sylvain et moi avons surtout travaillé sur la plomberie. Nous nous sommes débattus avec un raccord à souder ... pour finalement découvrir en magasin qu'il s'agissait d'un raccord à visser !!!! Nous avons aussi réfléchi 1 jour pour savoir où percer des trous à travers le sol de l'étage pour les tuyaux de chauffage. Car si nous voulions les faire remonter d'un côte et d'autre du radiateur il fallait connaître les dimensions des radiateurs et nous ne les avons pas encore. Finalement nous avons donc opté pour deux trous du même côté du radiateur. Bref, ça n'avance que très doucement.

Ensuite nous avons commencé à faire les évacuations de la salle de bain et lorsque nous étions chez Mr Bricolage, nous avons fait la découvert du siècle: lorsqu'on achète les tubes PVC de 100 mm en longueur de 2m.... ils ont un côté mâle et un côté femelle !!!! Ce qui n'est pas le cas lorsqu'on les achètes par 1m. Du coup, il faut soit acheter les angles qui correspondent (male-femelle), soit scier le bout femelle. Et lorsqu'on achète un bouchon pour un tube de 100 mm... ça ne rentre pas dedans car le bouchon est male et le tube aussi. Du coup il faut un manchon entre les deux.... à moins qu'on n'a affaire au côté femelle du tube de 2m. Comment imaginent-ils tout ça ???!!!!!

Demain Greg vient nous voir pour concevoir un plan d'électricité et dans les jours qui viennent nous devons démonter l'escalier afin que les menuisiers puissent refaire la trémie la semaine prochaine.

à suivre

Floor

Dagboek van de verbouwing. Journal des travaux.

Actief sinds 26 Okt. 2015