Begin van het echte werk - Début du gros oeuvre - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu Begin van het echte werk - Début du gros oeuvre - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu

Begin van het echte werk - Début du gros oeuvre

Door: Gorgny

Blijf op de hoogte en volg Floor

24 Januari 2016 | Frankrijk, Ressons-le-Long

Het is zover! De metselaar is van de week begonnen en binnen twee dagen was de dragende muur vervangen door stalen balken en hadden ze het kleine raampje in de keuken dat daar ooit had gezeten weer open gemaakt. Ook zijn er muurankers geplaatst met een stalen strip door het huis heen om de boel een beetje bij elkaar te houden. Er zaten namelijk scheuren in de oost gevel.

Nu het niet meer vriest kunnen ze ook met het maken van de raamgaten beginnen.

O ja... het raam dat in de huiskamer in de de noord muur komt kwam bijna veel te laag.... gelukkig viel mij op waar het getekend stond op de muur en wekte dat mijn argwaan. Ze hadden 'm uitgelijnd op de bovenkant van het bestaande raam in de keuken. Maar dat wordt nu juist opgehoogd! De aannemer vond ook al dat het gek laag was. Ik hoop dat als ik hem niet benaderd had hij toch de intelligentie zou hebben gehad om mij om opheldering te vragen!

Ondertussen hebben we nog steeds geen oplossing voor de vloeren. Het hoogste punt in de keuken blijkt nu slechts 8 cm onder het hoogste punt van de gang te zitten (dat weer hoger zit dan de deuropening naar de keuken.

Hoewel we met de metselaar gesproken hadden over 5cm cement over isolatie heen, gaat het in zijn offerte plotseling over 10 cm! Dus toch maar weer contact gezocht met een andere metselaar die ooit langs was gekomen voor een offerte.

EN FRANCAIS:

Ça y est, le gros œuvre a commencé. Le mur porteur a été remplacé par des IPN, la petite fenêtre de la cuisine (rebouchée) a été à nouveau ouverte et ils ont posé le tirant.

Maintenant qu'il ne gèle plus ils vont procéder à l'ouverture des baies.

On a aussi frôlé la catastrophe: la baie à ouvrir dans le salon était dessiné beaucoup trop bas sur le mur. Ils l'avaient aligné sur la fenêtre existante de la cuisine, mais celle-ci va être rehaussée !!! Heureusement j'ai trouvé le dessin sur le mur étrange, j'ai envoyé un sms au maçon qui m'a demandé aussitôt à le rappeler car il avait des questions en ce qui concernait cette baie. Il m'a dit avoir trouvé curieux que la fenêtre venait si bas et m'a aussitôt demandé si c'était sur le bas où le haut de la fenêtre de la cuisine qu'il fallait l'aligner. J'ose espérer que si je ne l'avais pas contacté de ma propre initiative il l'aurait fait !

Wordt vervogld / À suivre
Floor

Dagboek van de verbouwing. Journal des travaux.

Actief sinds 26 Okt. 2015