Update / Mise à jour - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu Update / Mise à jour - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu

Update / Mise à jour

Door: Gorgny

Blijf op de hoogte en volg Floor

20 Maart 2016 | Frankrijk, Ressons-le-Long

(version française en bas)

Alweer een maand sinds mijn laatste verslag maar ik heb het ongelofelijk druk gehad met werk en toen ik vorige week eindelijk weer een verslag wou typen, bleek dat het stekkertje van mijn fotocamera om de foto's op mijn computer te zetten zoek was. Alles afgezocht en uiteindelijk bleek dat Monique het per ongeluk meer terug had genomen naar Nederland.

Maar goed, wat is er in die tijd gebeurd?

- het trapgat is aangepast

- er zijn allerlei ontluchtingsgaten geboord

- de lateien van de binnendeuren zijn opgehoogd (op dit moment zijn ze veel te hoog, maar als we eenmaal weten hoe hoog de vloer komt, kunnen we die gaten weer aftimmeren met gipsplaat)

- Gijs en Monique zijn een week langs geweest en hebben hard gewerkt. Zo is de aanvoer en afvoer van de verwarming opgesplitst in twee circuits door de kelder, waarvan er een naar de noordkant omhoog gaat en weer op de koperen buizen is aangesloten en de andere door een gat in de gang uit komt. Daarnaast is de waterleiding aangesloten op de CV en hebben we een deel van de waterleiding in het huis opnieuw gemaakt (gelukkig hadden we nog niets vastgeklemd) nu de lateien zijn opgehoogd. Monique heeft onze nieuwe heg geplant. En tot slot hebben we de nieuwe overloop weer dichtgemaakt door er houten platen op te leggen.

- Bevriende architect Jeremy (die zelf in een strooien huis woont) is langs geweest en heeft ons aangeraden om de vloer als volgt te doen: - aanstampen, fermacell korrels om te egaliseren, isolatie, vloerverwarming, Fermacell vloerplaten en dan tegels of hout. Na wat rondvragen en rekenen hebben daar inderdaad voor gekozen. We gaan voor de 3 cm dikke isolatieplaten met inkepingen voor vloerverwarming van Caleôsol: http://www.plancher-chauffant-caleosol.fr/catalogue-plancher-chauffant-caleosol-tradi . De minimum dikte van de fermacellkorrels is 1 cm, dus boven op de gewelven doen we slechts één cm en eromheen iets meer (2,5 cm). Onder de korrels komt een soort doek om te voorkomen dat ze de grond in worden gedrukt. Totaal hoogte bovenop het gewelf: 1 cm fermacell korrels, 3 cm isolatie, 3 cm vloerverwarmingsplaten, 2 cm Fermacell vloerplaten, 2 cm tegels: totaal 11 cm.

- Vervolgens is aannemer Benjamin langsgeweest om met vermasphakorrels de bovenverdieping glad te maken.

- Ik heb zo goed onderhandeld door twee bouwmaterialenhandels tegen elkaar uit te spelen dat ik tussen de eerste en de laatste offerte 686 euro heb verdiend

- We hebben een plan gemaakt voor de elektriciteitsbuizen die onder de grond moeten komen en hebben inkopen gedaan bij LeroyMerlin. Dankzij vriend Greg weten we inmiddels het een en ander over elektriciteit maar we hopen toch erg dat hij komt helpen om de boel aan te sluiten op de stoppenkast want alleen komen we er niet uit. Tot die tijd laten we de oude draden (die boven langs de muren lopen) nog maar even zitten

- vandaag hebben we met hulp van Didier de grote natuurstenen uit de gang uit het huis gehaald en de trap afgedragen naar buiten. Daarna heeft Sylvain het betonnen deel van de gang eruit gebikt. Verder hebben we ongeveer 1 cm van het hoogste punt van het gewelf in de keuken afgeslopen door ruitjes de snijden en die er vervolgens uit te hakken.

Ondertussen zitten we met twee existentiële vragen:

- hoe overbruggen we het hoogte verschil tussen gang en huiskamer met de vloerverwarmingsbuizen ?

- De dikte van de vloeropbouw komt nu zonder problemen uit met de voordeur.... maar de achterdeur zit lager en er zou 2 cm af moeten, en dan ontstaan er twee problemen: 1) is de aluminium strip die onderaan het kozijn zit niet hoog genoeg meer 2) de deur is niet vlak van onder, de voorste plaat van de deur is langer dan de achterste plaat, zodat het oversteekt over de drempel. Tegen tocht vermoed ik. Als we 2 cm afzagen, wordt de deur recht vanonder.

Kortom, we kunnen nog niet op onze lauweren rusten. Foto's volgen op de blog.

-------------------------------------
En français:

Voici déjà un mois qui s'est écoulé depuis mon dernier message, mais j'ai été simplement débordée par mon travail.

Que s'est-il passé depuis le 18 février ?

- la trémie a été adaptée
- les linteaux intérieurs ont été relevés (pour l'instant ils sont beaucoup trop haut, mais lorsque nous saurons à quelle hauteur se situera le sol, nous pourrons faire des coffres pour refermer le trop d'ouverture)
- divers trous d'aération ont été percés

Ensuite, mes parents sont venu passer une semaine chez nous. Ils ont surtout travaillé sur le réseau d'eau. Mon père a séparé l'arrivée et départ de la chaudière en deux circuits différents et ensemble nous avons refait une partie du réseau qui a changé depuis que les linteaux ont été relevés. Il a aussi branché l'alimentation en eau sur la chaudière. Pendant ce temps, ma mère a planté notre haie. Et pour terminer, nous avons mis des plaques de CTBS sur le palier pour le refermer.

- Notre ami architecte Jeremy (qui habite lui-même dans une maison de bois-paille) est passé et nous a fait une suggestion pour le sol que nous avons retenu. Nous allons:
1) tasser les sable
2) poser un géotextile
3) égaliser le sol avec des granulats d'égalisation de Fermacell (seulement 1 cm sur les voûtes)
4) isolant TMS 3 cm
5) plaques de polystyrène extrudé avec des passages pour des tuyaux de chauffage au sol: http://www.plancher-chauffant-caleosol.fr/catalogue-plancher-chauffant-caleosol-tradi
6) plaques de sol Fermacell
7) tomettes dans la cuisine et le couloir / plancher dans le salon

Épaisseur total: 11 cm.

- Le maçon est passé pour égaliser le sol de l'étage avec le vermaspha

- J'ai tellement bien négocié mon devis de matériaux de construction en passant de Gédimat a PointP puis retour Gédimat que j'ai gagné 686 euro entre le premier et le dernier devis.

- Nous avons fait un plan électricité pour savoir quelles gaines enterrer et avons fait des courses chez LeroyMerlin. Grâce à ami Greg nous commençons à y voir un peu plus clair en matière d'électricité, mais lorsqu'il faudra raccorder tout ça sur la boite, nous espérons qu'il viendra nous aider car tout seul nous ne sommes pas surs d'y arriver. Jusque-là les fils qui passent en haut des murs resteront en place.

- Aujourd'hui nous avons enlevé les énormes pierres naturelles qui étaient posés sur le sol dans le couloir et proche de la cheminée. Merci à Didier d'être venu nous aider, car Sylvain et moi n'arrivions même pas à les soulever ensemble. Nous les avons mis dans la brouette et avons descendu la brouette sur le toboggan. L'après midi Sylvain a cassé la partie bétonné du couloir et pour terminer nous avons réussi à enlever 1cm de la voûte de la cuisine en découpant des carreaux avec la disqueuse et en les enlevant ensuite avec la masse et le burin.

Maintenant nous sommes face à deux questions existentielles:

- comment gérer la différence de niveau entre salon et couloir avec les tuyaux de plancher chauffant qui doivent rejoindre le circulateur qui se trouvera en dessous du tableau EDF ?

- L'épaisseur du sol correspondra parfaitement à l'espace disponible sous la porte d'entrée.... mais celle vers le jardin est posé pas mal plus bas et il faudrait en enlever 2 cm. Seulement, dans ce cas la bande aluminium qui forme le pas de porte ne sera plus assez élevé et en plus serait contraints d'enlever la partie basse qui dépasse pour éviter les courants d'air sous la porte.

Des photos suivront sur le blog, le temps de les mettre...

Floor

Dagboek van de verbouwing. Journal des travaux.

Actief sinds 26 Okt. 2015