Kleistuc / Enduit d'argile - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu Kleistuc / Enduit d'argile - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu

Kleistuc / Enduit d'argile

Door: Gorgny

Blijf op de hoogte en volg Floor

11 Oktober 2016 | Frankrijk, Ressons-le-Long

Na weer meerdere weekends en bijna elke ochtend van de week een uurtje of twee ploeteren is het dan zo ver: de kleistuc in de keuken is af. Leek eerst mee te vallen. Was een fysiek maar leuk klusje. Nat zag het geheel er goed uit. Maar na opdrogen viel dat vies tegen. De onregelmatigheden zagen eruit als vieze vingers op de muur. En dat was niet de bedoeling. Dus toen werd het zoeken naar de beste methode om het geheel zo glad mogelijk te krijgen en bleek dat een aantal aanprijzingen van de fabrikant niet kloppen:

- naden zijn nooit mooi, dus je moet proberen een hele muur in een keer te doen, dus dat is hetzelfde probleem als met pleisterwerk
- natuurlijk kun je een vlek weg krabben en er opnieuw klei opdoen, maar je blijft het zien en het is niet mooi

Verder is de kleur, ook na opdrogen, donkerder dan wij de indruk hadden in de fabriek. Dus dat is een beetje een teleurstelling. Maar goed, voordat we gaan investeren in kleiverf om het over te schilderen (het einde van de schatkist komt in zicht) eerst maar eens kijken hoe het eruit ziet als de tegeltjes zichtbaar zijn en de keuken ingericht.

Boven zijn de balken geschuurd en in de Xylophène gezet (met zeer veel dank aan de moeder van Sylvain) en beneden zijn we bezig met het wegschuren en krabben van verf en gipsplaatvuller die de schilder heeft achter gelaten op de plafond balken en met in de lijnzaad olie zetten. Die kleurt de balken wel iets maar was vele male goedkoper dan de speciale olie voor de vloer en het voordeel is dat alle knoesten en tekeningen nu veel mooier uitkomen.

Komend weekend komt Roelant het parket brengen en dinsdag komen Leon, Gijs en Monique om de keuken te installeren.

Wordt vervolgd...

-------------------------
Ça y est, après plusieurs week-ends et beaucoup de petits passages en matinée, l'enduit d'argile de la cuisine et du couloir est fini. Ce qui paraissait au début un travail plus facile qu'anticipé a finalement quand-même été plus dur que prévu. Le premier jour nous étions enthousiaste: l'argile est agréable à appliquer et on était satisfait du rendu. Seulement, quand l'argile a commencé à sécher tous les inégalités sont apparus et ça ne nous plaisait pas du tout: on avait l'impression de traces de doigt sales sur les murs. Il a donc fallu apprendre comment l'appliquer le plus lisse possible. Certaines affirmations des fabricants se sont révélées être exagérées:

- bien sur, on peut arrêter l'application en plein milieu d'un mur et continuer plus tard, mais tous les joints son moche. Donc il vaut mieux l'éviter en faisant un mur en entier à chaque fois !
- bien sur, on peut gratter une tache et remettre de l'enduit... sauf que ça se voit et c'est moche !

Sinon nous sommes un peu déçu de la couleur, qui parait plus sombre chez nous que à l'usine. Mais avant d'acheter une peinture d'argile pour tout repeindre (le fond de la trésorerie est en vue), nous allons voir ce que ça donne lorsque les tomettes seront visible et la pièce aménagée.

Nous avons aussi commencé à gratter les poutres de la cuisine pour enlever traces d'enduit et de peinture et à huiler les poutres. Nous avons finalement opté pour l'huile de lin car - bien qu'elle colore un peu les poutres - elle est BEAUCOUP moins chère que l'huile spéciale pour les tomettes. Avantages inattendu: le fait de teinter un peu les poutres fait joliment sortir les nœuds et nerfs du bois et améliore le contraste avec l'argile.

En haut, tous les poutres ont été poncés et traités (merci Minou!!!).

Ce week-end, mon oncle Roelant nous apporte le plancher et mardi mes parents et mon oncle Léon arrivent pour monter la cuisine.

À suivre...
Floor

Dagboek van de verbouwing. Journal des travaux.

Actief sinds 26 Okt. 2015