Fermacell muurplaten - Plaques mur Fermacell - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu Fermacell muurplaten - Plaques mur Fermacell - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu

Fermacell muurplaten - Plaques mur Fermacell

Door: Gorgny

Blijf op de hoogte en volg Floor

11 Juli 2016 | Frankrijk, Ressons-le-Long

(français en bas)

Dag allemaal,

Hier weer eens een update. De afgelopen 3 weken zijn we bezig geweest om de Fermacell muurplaten in de keuken te bevestigen. 6 werkdagen later zitten ze er bijna op. Weer typisch een gevalletje van: "als ik dat van te voren geweten had, had ik noooooooit voor Fermacell gekozen". Want uit commentaar van klussers die gewoon gipsplaten met afgevlakte boorden hebben gebruikt blijkt wel dat die methode vele malen sneller en makkelijker is. Maar goed, Fermacell kwam bij de package "ademende muren", is brandwerend en sterk, dus we hebben daar verder niet over na gedacht.

Waarom zat het allemaal weer zo tegen:

- in de hele keuken hebben we maar één plaat kunnen gebruiken waar niets uitgesneden hoefde te worden ! Jeetje, wat hebben we veel gemeten en gezaagd om rond balkjes, ramen, enz. te gaan.
- Fermacell met stanlymes insnijden en de rest er "af tikken" gaat niet zo makkelijk en levert geen rechte randen op, dus we hebben alles gezaagd = herrie en stof (vooral omdat we het het afgelopen weekend binnen moesten doen omdat de buurvrouw op sterven ligt en de familie kwam vragen of we een oplossing konden verzinnen om buiten geen herrie te maken)
- platen van 2m50 zijn veel te zwaar, dus wij gebruiken platen van 1m bij 1m50
- we gebruiken platen zonder afgevlakte rand. Daar hoef je geen kimband op de voegen te plakken, maar je mag alleen perfect rechte randen plakken: conclusie, randen die in de fabriek gezaagd zijn. Dus moet je telkens nadenken hoe je je plaat gaat draaien om dat houd je ik weet niet hoeveel stukken over die je niet durft her te gebruiken
- met een gewone schroevendraaier krijg je de schroefkopjes niet in de plaat verzonken. Dus boorden we ze eerst voor. Maar de boortjes (alhoewel metaal boor) gingen regelmatig kapot. Uiteindelijk zijn we gaan schroeven met de boormachine (veel krachtiger), maar dat moet heel voorzichtig want anders draai je de schroef er helemaal doorheen
- je moet bij aansluitingen met plafond, vloer, balkjes, etc, etc 5 mm ruimte overlaten.
- geen enkele aansluiting met plafond of vloer is recht. Dat ontdek je nadat de eerste voegen bij plafond heel mooi met 5 mm beginnen en dan op 2 cm eindigen
- daardoor moet je veel meer meten en dan nog krijg je meestal veel grotere voegen dan je gemeten had
- die voegen moeten we straks allemaal opvullen met een soort flexibele kit
- en als je dan eindelijk na al dat meten je plaat heel mooi gezaagd hebt en 'm op zijn plaats wil zetten, stoot je een hoekje en breekt dat er af. Kun je weer op nieuw beginnen.

En dan moet het geheel straks ook nog geplamuurd worden. Dat schijnt niet zo makkelijk te gaan als we hadden gedacht, aldus ervaringsdeskundigen op Youtube. Vooral omdat wij geen kant en klaar voegsel hebben maar poeder dat we eerst moeten aanlengen. En dat moet je vreselijk snel gebruiken want anders droogt het op. En dan heb ik het nog niet eens over hoe je de hoeken en de randen van de ramen moet doen.... kreun !!!

Gelukkig kregen we hulp van de moeder van Sylvain, van zijn vader totdat die een jichtaanval kreeg en van Sylvie en Pascaline.

Met Sylvain's moeder heb ik gisteren kalkzandmortel in de gaten in de muur langs de trap gesmeerd. Die had dat ooit nog eens van een metselaar geleerd bij haar ouders in de Sarthe. Handig! Want het is niet makkelijk. Gelukkig verdwijnt het straks onder de trap want echt mooi is het niet. En ik moet er nog een keer een laagje overheen smeren.

We zijn ook een dag naar Reims geweest en hebben onze zwart-bruine Laxarby Ikea keuken besteld. Die wordt op 15 juli geleverd (kost 279 euro want we wonen nét één zone te ver!!!) en de trap wordt op 18 juli geplaatst.

Maar we hebben ook nog steeds geen parket gekozen want we vonden alles lelijk. Uiteindelijk gaan we toch op zoek naar massief parket voor de bovenverdieping dat we willen schroeven. Plakken (en dus ook schroeven) werd door Leroy Merlin verkoper afgeraden omdat de ondergrond houtvezelplaat is die kan werken, maar het drijvend parket vinden we óf niet mooi, of is te duur. En onze vriend en timmerman Francis heeft bij hemzelf ook gewoon parket geschroefd op houtvezel. Hij heeft bruut grenen gebruikt, dat geschuurd, gekleurd en gevernist. Ziet er in elk geval origineler uit dan de 13 in een dozijn parketten van de bouwmarkt. Lastig hè, als je van origineel houdt maar een kleine beurs hebt !

Nu is het wachten op de hulptroepen die donderdag 14 juli zullen arriveren.

wordt vervolgd...

-------------------------------------------
Enfin une mise à jour. La dernière date d'il y a 3 semaines.

Au bout de 6 journées de travail nous avons presque fini de poser les plaques de fermacell sur les murs. Ciel que c'est long !!! Il n'y a qu'une seule plaque (la première posée) qui n'ait pas eu de découpes et tous les découpes se font à la scie (bruit, poussière). De plus, on ne peut coller entre-elles que des parties qui ont été découpés parfaitement (c'est-à-dire en usine), donc souvent impossible de réutiliser des chutes, etc. Et puis le pire c'est quand on a tout bien taillé une plaque et que le coin casse en le manœuvrant en place !!! La consommation des plaques a été énorme, nous restons avec des tonnes de chutes sur les bras et il nous faudra recommander des plaques pour le salon.

Et bien sur, rien n'est droit chez nous, ce qui complique les mesures. Et le pire c'est lorsque, une fois les mesures prises et la découpe faite, on cogne le bord de la plaque et il se casse !!!

Autre souci: se faire enfoncer les têtes de vis dans les plaques. Avec la visseuse, ça ne marchait pas. Donc on pré-perçait les plaques. Mais le foret n'arrêtait pas de casser. Du coup, on a commencé à visser avec la perceuse, qui est plus puissante.... TROP car il faut faire super attention sinon les vis passent à travers les plaques.

On avait choisi Fermacell car c'est censé mieux respirer, en combinaison avec la laine de bois. Mais si c'était à refaire je trouverais une alternative en plaques de plâtre spéciales car ça a l'air bien plus simple et vite.

Heureusement nous avons eu beaucoup d'aide de Dominique, Sylvie, Didier et Pascaline et David est également venu nous prêter main forte une journée.

Ensuite il faudra enduire les joints (sans bandes, car plaques à bord droit) et les têtes de vis. Malheureusement, on nous a vendu l'enduit en sac de poudre à réaliser soi-même alors qu'il aurait existé des pots avec de l'enduit tout fait ! Cet enduit est utilisable pendant à peu près 30 minutes avant qu'elle ne sèche. Ça va être long !!!

Restera ensuite la question du revêtement. Argile ou peinture ? Nous voulions prendre un enduit d'argile, qui a l'avantage de recouvrir bien toutes les inégalités. Mais Dominique s'inquiète du fait qu'on na pourra alors jamais lessiver les murs de la cuisine. Chose que ni Sylvain, ni moi, ni mes parents n'ont jamais fait de leur vie. Mais il parait que les murs deviennent bien gras. Et l'argile ne peut pas se laver.

Mais si on veut peindre, il faudra d'abord utiliser un enduit de finition Fermacell, ce qui augmente le coût et le travail, et ensuite peindre avec une peinture spéciale respirante, donc je suppose école, et donc cher.

Les bonnes nouvelles: nous avons commandé notre cuisine brun-noir Laxarby Ikea. Elle sera livrée (coût 279 euros car on habite tout juste en zone B - ça fait mal) le 15 juillet et l'escalier sera installé le 18 juillet.

Par contre, nous n'avons pas réussi à choisir de parquet. On nous avait déconseillé la pose collé sur un sous-sol CTBS (agglomérés), mais les parquets massif à pose flottant sont soit pas beau, soit trop cher. C'est dur d'avoir un goût de l'artisanal mais pas le portefeuille pour. Finalement, après avoir consulté ami et menuisier à la retraite Francis nous comptons visser un parquet et tant pis si ça travaille. Lui a pris du pin des landes brut qu'il a poncé, teinté et vernis. Si nous pouvons trouver un parquet brut déjà teinté et vernis ça nous fera gagner beaucoup de temps. Il faudra donc refaire un tour chez LeroyMerlin...

Maintenant nous attendons l'arrivée des renforts néerlandais le 14 juillet.

à suivre

• 12 Juli 2016 - 10:04

Monique Dankers:

Ja, we stropen de mouwen weer op!
Floor

Dagboek van de verbouwing. Journal des travaux.

Actief sinds 26 Okt. 2015