Waterleiding - Réseau d'eau - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu Waterleiding - Réseau d'eau - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu

Waterleiding - Réseau d'eau

Door: Gorgny

Blijf op de hoogte en volg Floor

20 Januari 2016 | Frankrijk, Ressons-le-Long

Résumé en français:

Nous avons crée le réseau d'eau, enlevé le faux plafond de la buanderie et découvert que le canal d'aération de la toilette contenait peut-être de l'amiante. Ensuite nous avons passé 2,5 et demie à enlever le canal d'aération de telle façon qu'il ne soit pas abimé. Nous allons devoir faire changer la trémie de l'escalier toute suite plutôt qu'à la fin des travaux et nous n'avons toujours pas choisi la solution à retenir pour les sols car en fonction de la personne à qui on demande les solutions imaginées sont possible ou pas du tout.

Uitgebreid in het Nederlands:

De tijd vliegt voorbij en we hebben natuurlijk niet stilgezeten, maar ik heb maar weinig tijd om ook iets op onze blog te schrijven. Ook op dit moment moet ik eigenlijk lessen voorbereiden en schriftjes corrigeren, maar ik kon de verleiding niet weerstaan. De aannemer is gisteren namelijk begonnen met het grote werk en voordat ik daar over schrijf moet ik jullie eerst even op de hoogte houden over wat er in de tussentijd is gebeurd.

In de kerstvakantie is papa Gijs gekomen om weer een week te helpen klussen. Wegens familieomstandigheden kon mama Monique er dit keer niet bij zijn. Dit keer stonden verwarming en waterleiding op het programma. Na twee dagen nadenken en informatie zoeken over calorieën, diameters van buizen, soorten circuits, enz., besloten we dat de verwarming nog even kon wachten en dat we eerst met de waterleiding aan de gang zouden gaan.

Volgens de video van LeroyMerlin is een waterleiding maken met Multicouche (PERT in Nederland) iets voor beginners. Maar ze zeggen er niet bij dat het bedenken ervan iets voor vergevorderden is. Maar na veel denkwerk had ik dan eindelijk een schematische tekening gemaakt van hoe het moest worden en wat we nodig hadden. Niet makkelijk als je niet weet wat voor soort koppelstukken er allemaal bestaan. Het is een beetje zoiets als een lego-kasteel bedenken zonder dat je weet wat voor blokjes er zijn.

Maar goed, gewapend met tekening gingen papa en ik naar LeroyMerlin. En om in de Lego-sfeer te blijven: stel je een gigantische Lego-doos voor met allemaal verschillende steentjes waar je je weg door moet zoeken terwijl je niet weet wat er allemaal is en hoe het in de praktijk zal uitpakken. De verkoper had het druk en weinig tijd om ons goed advies te geven, maar gelukkig stond er een meneer inkopen te doen die al wat langer met dit spul knutselde en die ons wel kon helpen. Uiteindelijk stonden we 4 uur later en meer dan 600 € armer weer op straat met een heleboel materiaal en een klantenkaart van de winkel (kan je tot een jaar later het spul weer terug brengen en we kregen meteen 5 % welkoms korting).

Het in elkaar knutselen van de Multicouche bleek inderdaad niet heel moeilijk. Je hebt het snel door. Maar het blijkt dat je geen scherpe hoeken kan maken met die buizen, dus uiteindelijk blijk je op sommige punten elleboogvormige koppelstukjes nodig et hebben die we natuurlijk niet hadden gekocht.... en de LeroyMerlin is op 30 minuten rijden. Dus je gaat niet maar zó even terug om wat nieuw spul te halen. Maar inmiddels zijn we er al weer 3x terug geweest.

Ook bleek maar weer eens hoe de dag voorbij vliegt en je het idee hebt dat je niets hebt gedaan. We vervingen de thyleen buis die midden in de keuken uitkwam en leidden hem onder de grond door naar het punt waar het ons wél uit kwam dat hij naar boven kwam. Vervolgens bedachten we dat ook de afvoer onder de grond moest, maar om dat te kunnen doen moesten eerst de stutten weg die het plafond ondersteunden daar waar Sylvain en David er een kapotte balk uit hadden gezaagd in afwachting van een nieuwe. Die nieuwe (oude) balk had Sylvain in de lijnzaadolie gezet, maar was daardoor veel te bruin geworden. Maar geen tijd om een andere te zoeken en de stutten stonden in de weg. Dus toch maar die balk erin gezet.... en toen waren we zo al weer meer dan een uur verder.

Ook vroegen we ons af hoe we de buizen door de badkamer zouden laten lopen. Gijs en Sylvain freesden alvast sleuven in de grond, maar toen kwam de aannemer langs en zei: "Waarom haal je niet gewoon het valse plafond in de bijkeuken eruit en laat ze daar langs lopen." Geen gek idee, vooral omdat alle afvoerbuizen toch ook via de bijkeuken naar het centrale afvoerpunt zullen lopen.... alleen dachten we er even niet aan dat de bijkeuken kleiner was dan de badkamer erboven en dat de buizen toch nog weer een stukje door de grond zullen moeten om bij de douche te kunnen komen.

Ook moest een ventilatiekanaal uit de bijkeuken eruit om de afvoer van de w.c. door het plafond te kunnen steken.... en toen stond ons een vervelende verrassing te wachten. We dachten dat dat kanaal van gipsplaat was, maar ik kwam er maar niet doorheen gehakt. Daar zitten vast balkjes achter, dachten we toen. Dus Gijs pakt de koevoet en slaat er eens flink op los, hakte er een gat in.... en toen voel er een stukje grijs materiaal naar beneden: Asbest. Het hele kanaal was één grote asbestvezel bak.

Eruit laten halen door een gespecialiseerd bedrijf zou in de duizenden euros lopen dus besloten we om de bak er in zijn geheel uit te halen. Als er verder niets aan afbrak liepen we immers niet zo veel risico.

Ook daarvoor was het handiger om het plafond uit de bijkeuken te halen. Dus Sylvain begon met het afbreken van het plafond.... en vond een gigantisch muizennest vol muizenpoep en met één dode muis.

Vervolgens weer aan de slag met de asbest bak. Dat kreng kregen we maar niet in beweging. Raampje boven de w.c. deur eruit gehaald... nog vast, rooster uit de buitenmuur gesloopt... nog vast. Uiteindelijk is Sylvain 2,5 dag bezig geweest om het cement waarmee de bak in de 50 cm dikke buitenmuur vastzat er uit te boren en te hakken alvorens hij met een dik stuk hout op één kant van de bak kon slaan om 'm er zo uit te duwen.

Ondertussen kwam een man van de lokale trappenfabriek langs en constateerden dat we het trapgat hoe dan ook zouden moeten vergroten omdat de afstand tussen doorgang en trap te laag is. Hij was namelijk wat groter dan Sylvain en ik. En als we het trapgat wilden veranderen dan moest dat onmiddellijk gebeuren, voordat we de vermaspha op de vloer laten leggen om die vlak te maken, want dat zou anders kunnen gaan scheuren. Dus besloten we de trap dan maar meteen op te schuiven en er een rechte trap van te maken. De offerte voor de trap zelf was erg aantrekkelijk maar we wachten nog op de offerte voor het aanpassen van het trapgat. Vervolgens zal al het werk op de bovenverdieping via een ladder moeten gebeuren want de trap zelf meten ze pas op en plaatsen ze pas als de vloer op de bovenverdieping klaar is.

We vragen ons ook nog steeds af wat we met de vloeren gaan doen, want verschillende mensen stellen verschillende dingen voor (cement vloer, isolatie, fermacel; of isolatie direct op de vloer en daar de cement over) en volgens de één kan wat de ander voorstelt absoluut niet.... en ons doel is om het allemaal zo dun mogelijk te houden om te voorkomen dat de afstand tussen plafond en vloer te laag wordt.

Zo en nu moet ik echt weer aan het werk. Meer volgt!

• 20 Januari 2016 - 11:01

Gorgny:

P.s. nog vergeten: Pascaline en Dominique kwamen langs om te helpen bij het schoonvegen van muren, ramen en balken, want na het zandstralen zaten die dik onder het stof en zand. Helaas blijkt het glas van de ramen in de keuken beschadigd doordat er een straal zand overheen is gegaan. Ook zaten alle stopcontacten en zelfs de stoppenkast vol met zand, dus die hebben we open gemaakt om het zand eruit te vegen en zuigen.

En français: Pascaline et Dominique sont venu nous aider à nettoyer la maison car la poussière d'après-sablage recouvrait murs et fenêtres d'une douche épaisse. Malheureusement les vitres de la cuisine on été endommagé par le jet. Il aurait fallu les protéger. Il y avait aussi plein de poussière et de sable dans les prises de courant et même dans la boite à fusible.
Floor

Dagboek van de verbouwing. Journal des travaux.

Actief sinds 26 Okt. 2015