Inzethaard eruit - Cheminée prêt pour le Père Noël - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu Inzethaard eruit - Cheminée prêt pour le Père Noël - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu

Inzethaard eruit - Cheminée prêt pour le Père Noël

Door: Gorgny

Blijf op de hoogte en volg Floor

06 December 2015 | Frankrijk, Ressons-le-Long

(français en bas)

Vandaag hebben we met een - van buurman François geleende - haakse slijper de buis van de inzethaard doorgezaagd om dat oerlelijke kreng eruit te kunnen halen.

We konden er erg moeilijk bij en dat is niet zo lekker als je voor het eerst zo'n ding vast hebt en de vonken in het rond vliegen.

Recht zagen ging dan ook niet en toen we 'm eindelijk door hadden hebben we nog een hele tijd op het stuk buis wat aan de kachel vast bleef zitten moeten kloppen met hamers om het plat te slaan zodat ie eruit kon.

En ondertussen moesten we het bovenste stuk buis omhoog duwen en ondersteunen met een plank op balkjes zodat ie niet naar beneden zakt en het "hoedje" boven op de schoorsteen beschadigd.

Toen de haard er eindelijk uit was moest ie nog naar buiten en dat was bijna net zo'n opgave. We schatten dat dat kreng zeker zo'n 200 kg weegt. Sylvain en Didier schoven 'm stuk je bij stukje op en zetten 'm telkens op balkjes die ik er dan weer achter weg haalde en naar voren legde. Toen met de glijbaan van de buitentrap en nu staat ie in de tuin totdat een of andere oud ijzerboer 'm wil komen ophalen.

Opgeruimd staat netjes!

Vervolgens nog wat elektra van de balkjes getrokken zodat we woensdag kunnen zandstralen.

wordt vervolgd....

----------------------------------------------------------

Aujourd'hui nous avons coupé le tuyau de l'insert avec la disqueuse que voisin François nous avais gentiment prêté. C'était la première fois que Sylvain s'en servait, et en plus on y avait très difficilement accès. Pas l'idéal pour s'y essayer une première fois. Il n'a pas réussi à scier droit et ensuite il a fallu taper sur le bout de tuyau qui restait sur l'insert pour l’aplatir assez pour pouvoir le sortir. Et en même temps il fallait trouver comment maintenir le reste du tuyau en haut. Heureusement Dominique était là pour nous épauler. À trois on a plus d'idées qu'à deux.

Ensuite il a fallu l'enlever. Nous estimons un poids d'environ 200 kg. Didier est venu aider et lui et Sylvain l'ont déplacé par petits pas de 40 cm environ. Ils le posaient à chaque fois sur des tasseaux, ensuite j'enlevais ceux de derrière pour les reposer devant. Puis pour terminer il a pris le "toboggan" posé sur l'escalier extérieur.

Nous voilà fin prêt pour recevoir la visite du Père Noël.

Nous avons terminé par enlever des fils électriques pour pouvoir librement sabler les poutres mercredi.

À suivre....

• 06 December 2015 - 20:50

Monique:

Wat een spannend verhaal. Wie niet sterk genoeg is moet slim zijn... Geweldig dat dat kreng nu weg is. Brengt hij nog wat op als oud ijzer?
    Hebben jullie het warmtekanon al uitgeprobeerd?

• 06 December 2015 - 21:10

Floor En Sylvain:

Geen idee. Als we 'm zelf weg brengen misschien wel, maar dat zien we niet zitten!

Warmte kanon nog niet nodig gehad. Met dikke kleren en flink bewegen hebben we het warm genoeg.

Wel de stijger voor het eerst in elkaar gezet. We dachten eerst dat papa zich vergist had en een ladder achter had gelaten, maar vervolgens vonden we toch een gebruiksaanwijzing op de zijkant van de plank en na wat zoeken in de schuur de stangen die het geheel zijn stevigheid geven.

Floor

Dagboek van de verbouwing. Journal des travaux.

Actief sinds 26 Okt. 2015