Huizenbezitters - Verbouwing week 1 - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu Huizenbezitters - Verbouwing week 1 - Reisverslag uit Ressons-le-Long, Frankrijk van Floor Sylvain - WaarBenJij.nu

Huizenbezitters - Verbouwing week 1

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Floor

19 Oktober 2015 | Frankrijk, Ressons-le-Long

(Pour les francophones: voir en bas du message)

We bezochten het huis voor het eerst op 6 juni 2015. We waren toen al meer dan een jaar op zoek. Na 10 banken af te zijn geweest, 4 verzekeringen het hebben vergeleken, verbouwvergunning aan te hebben gevraagd en uiteindelijk lang op antwoord te hebben gewacht was het op 19 oktober eindelijk zo ver: we werden eigenaar van ons nieuwe huis. Nou ja nieuw, het is een boerenhuis uit 1830 ..... dus het grote klussen kon beginnen.

Bij het huis kregen we ook een heleboel oude meubels. Die moesten er eerst uit en opgeslagen in de schuur onder plastic om te voorkomen dat de zwaluwen ze onder poepen als ze terugkomen in de lente.

Vervolgens konden we beginnen met het echte werk:
- vloeren eruit halen, kalk-zand mortel afgraven om de de keldergewelven bloot leggen om te kijken hoeveel ruimte we hebben om de vloer te isoleren
- de veelkleurige Franse elektriciteitsdraden ontdekken
- gasleidingen doorzagen en afdoppen (zie foto van Sylvain met zijn eerste soldeerapparaatje)
- muurtje eruit meppen
- lekkende kranen en vlotters vervangen

En natuurlijk kwamen er allerlei vaklieden langs om offertes te maken, gingen we bij de architectenvereniging langs voor gratis advies, en werd de lijst met keuzes die we moeten maken als maar langer.

We kregen deze eerste week hulp van Gijs, Monique, Sjef (Team NL), Dominique, Didier, Bastien en Greg (Team FR). En we werden met materiaal gesponsord door Leon en Katrien (Team NL).

Alles ging razendsnel.... totdat er onder een klein hoekje van de keukenvloer gewapend beton bleek te zitten. Gelukkig leende onze toekomstige aannemer (hij kan pas half januari beginnen met het echte werk) - die er overigens uitziet als een skileraar (jong, gespierd, bruin en 's zomers met blitse gletsjerbril) - ons een kangoeroe-hamer en metaalkniptang uit.

Team NL was weer naar huis, maar gelukkig stonden daar David, Fanny, Gaspar en Aubin (Team FR) klaar.

En toen was er ook de eerste post. :-)

En Français:

Le 6 juin 2015 nous avons visité pour la première fois notre future nouvelle maison. Au bout de plus d'un an de recherche la voilà enfin ! 10 banques, 4 assurances, une déclaration préalable des travaux et beaucoup de stress et attente plus tard, nous devenons enfin propriétaires le 19 octobre. Les travaux peuvent commencer !

La première semaine nous avons:
- enlever les meubles pour les stocker dans l'étable (bâchées, contre les crottes d'hirondelles)
- enlever les carrelages
- décaisser les sols en mortier de chaux pour mettre à nu les voûtes des caves afin de savoir de combien d'espace nous disposons pour isoler les sols
- couper des conduits de gaz et d'eau (c.f. photo de Sylvain avec son premier chalumeau de soudure)
- changer des robinets et flotteurs fuiants
- casser un cloison

Et bien sûr nous avons reçu de nombreux artisans pour faire réaliser encore des devis.

La première semaine nous avons été aidé par Gijs, Monique, Sjef (Equipe NL), Dominique, Didier, Bastien et Greg (Equipe FR). En nous avons été sponsorisé en matériel par Leon et Katrien (Equipe NL).

Tout allait très vite.... jusqu'à ce que nous tombions sur un bout de béton armée... heureusement notre futur maçon (il ne pourra commencer qu'à la mi-janvier) nous a prêté un marteau piqueur. L'équipe NL était rentrée chez elle, mais voilà les remplaçants de l'équipe FR qui sont arrivés: David, Fanny, Gaspar et Aubin.

Floor

Dagboek van de verbouwing. Journal des travaux.

Actief sinds 26 Okt. 2015